lördag, februari 10, 2007

Grattis Finland!









I år fyller lillebror 90 år. Det tycker jag vi borde uppmärksamma lite granna...

De flesta av oss har väl haft nåt litet mumintroll i klassen eller åtminstone nån alkoholiserad granne med dåligt humör. Vi har hört historier om finsk Sisu och vinterkriget hit och vinterkriget dit, om hur morbror Pecka och farbror Jari slog ut de sovjetiska stridsvagnarna med bara en kniv och en flaska Koskenkorva. Hur finnarna slogs för att det otacksamma Sverige skulle få leva i frihet. Hur de fick lida på grund av svenskarnas bögighet. Hur vi var alliansfria under Kriget och hur vi inte ställde upp under vinterkrigt.

Jag förstår att man som ung trevande nation försöker att hitta en identitet, och att det ofta görs genom historierevisionism och glorifierande av frigörelsernas beväpnade hjältar. Men någon måtta på självgodheten och anklagandet får det fan vara. Här har ni:

-Ni har förlorat samtliga krig ni har gett er in i.
-Ni har begått folkmord och haft koncentrationsläger med tiotusentals döda som följd. Särskilt kvinnorna gick ni hårt åt men, det passar väl bra in i bilden av er själva som machokulturens främsta försvarare.
-Ni brukar klaga på att vi var ryggradslösa under 2:a världskriget som släppte igenom några tysktåg från Narvik. Eh... Ni var ju totalt knullade av tyskarna under hela kriget.
-Efter det låg ni med Ivan ända fram till 80-talet. Inte lite heller, ni låg där på rygg med fötterna ända upp bakom huvudet och ropade efter mer mer mer.
-Det spelar ingen roll hur mycket era skolböcker berättar om hur ni "hyrde ut vissa delar av landet under några år" till Sovjet efter kriget. NI VAR OCKUPERADE och så vitt jag vet pratar man ryska i Karelen än idag.
-Era tjejer är korta, feta och fula.
-Vi skiter i hockey.

Moi, mukulat!

13 kommentarer:

Anonym sa...

финик, солнце, ты давно с дуба рухнул?

Hunden sa...

Såhär översätter babelfish anonyms kommentar: "date, the sun, you has long ago from the oak did collapsed?"

Say what?

Anonym sa...

babelfish är dålig på att översätta från ryska

den exakta översättningen är
finne, käre solen min, hur länge sen var det du föll från ett ekträd?

Hunden sa...

Tack för översättningen. Det där lät ju inte alls som ett dödshot vilket jag trodde att det kanske var. Var kommer den poetiska lilla texten från?

Anonym sa...

det är ett typiskt ryskt uttryck man brukar använda om någons kommentarer verkar vara dumma eller åtminstone grundlösa.

Hunden sa...

Med "finne" i början? Känner du till ursprunget? Är det ett lokalt uttryck från Området runt Karelen?

Ganska fint sådär på ett "klappa på huvudet sätt".

Anonym sa...

i början står det ordet финик=fickon och jag fann ingen bättre svensk analogi till den än "finne"
nej, det har knappast nån anknytning till Karelen.
men i Rysslsnd finns det tokiga sverigefiler, faktum!

Hunden sa...

Intressant, tack!

Anonym sa...

då är du välkommen
http://carolinknekt.livejournal.com/
i denna blogg tar man upp Kalle Dussin, Vikingarock, mm



och absolut alla i Ryssland uppskattar Purjolöklåten/Ievas Polkka med Loituma
http://loituma.ru

Hunden sa...

Smått bissart men väldigt intressant. Ska be en rysktalande vän översätta delar av det där forumet.

Jag kan förstå om man som ryss uppskattar vår förlorarkung Karl XII men, jag kan aldrig någonsin förstå hur man kan intressera sig för något så urbota dumt som vikingarock. Vikingarock?

Purjolöklåten gick på repeat här hemma för ett tag sedan. Nu vill jag aldrig mer höra den. :)

Anonym sa...

oj, nu blir man nyfiken! var god berätta vad egentligen du förstår.
vill bara säga jag träffat ryska högutbildade människor som är retde för det att Karl XII forlorade det Norra kriget och hävdar att om han vann så skulle vi alla "leva i det trygga Sverige utan konflikter med de andra folken, kommunister, revolutioner" osv. Låter ganska barnsligt enligt mig, men det är som det är.

Vad gäller vikingarock då, det är den slags musik som ger massa energi och det spelar oftast ingen roll vad texterna handlar om.

Allt är mode i den här världen och så småningom blir man trött på allt.
Det här låten kommer bli nästa hit i Ryssland så snart som nån mästare har gjort en swf+fil till den
http://www.box.net/public/pp4j4v6hsl#main

Hunden sa...

Jag håller med om att det är en naiv tanke att en framgång för Karl XII skulle ha tagit västryssarna under något slags demokratins och fredens beskyddande vingar. Vi hade sannolikt Talat ryska här i Stockholm nu om han inte hade förlorat östra halvan av vårat land redan då. Eller menar du att det är barnsligt av de som retas?

Angående Ridom eller Ridum så är det en medeltida visa och har ingenting med vikingatiden att göra. Kan i och för sig tänka mig att våra "nationella" har blandat ihop det där i sina flugsvamps- och mjöddilerium.

Är du förresten svensk och ryskintresserad eller ryss och svenskintresserad?

Anonym sa...

Barnsligt av dem som retas, för krig är alltid krig med blod och mord och våltäkter och de oskyldiga civila som lider mest av det.
Jo, Sprengis (Á Sprengisandi) är ingen vikingarock alls, denna låt med Islandica fiskade jag ur LimeWire vid ett rent tillfälle i slutet av oktober, sedan dess har jag samlat 24 eller 25 versioner av den och tänker att börja lära mig isländska nån gång. De har söt musik och mycke ulligt uttal.